Pendekatan Multikultural untuk Meningkatkan Toleransi Peserta Didik
Keywords:
Multicultural Approach, Tolerance, StudentsAbstract
Indonesia, recognized as one of the most culturally diverse countries globally, presents an extraordinary array of linguistic, ethnic, cultural, religious and other variations. Nonetheless, there are still multicultural tensions stemming from differences in culture, religion and other sociocultural dimensions, suggesting that the pursuit of multicultural education in Indonesia has not produced optimal and equitable results. Therefore, it is imperative to adopt a multicultural framework that fosters values that can be achieved by learners and a society characterized by tolerance and peace. This research utilizes a qualitative methodology with a focus on a library study, which aims to collect diverse literary sources related to the idea of multicultural education and its role in fostering attitudes of tolerance. By promoting multicultural principles, enhancing inclusive curricula, and providing appropriate guidance from educators, this approach can profoundly enhance students' capacity for tolerance.
References
Aprilyada, G., Zidan, M. A., Nurlia, N., Ainunisa, R. A., Widi, W. W., & others. (2023). Peran kajian pustaka dalam penelitian tindakan kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 165–173.
Arfa, A. M., & Lasaiba, M. A. (2022). Pendidikan Multikultural dan Implementasinya di Dunia Pendidikan. GEOFORUM Jurnal Geografi Dan Pendidikan Geografi, 111–125.
Arifianto, Y. A. (2022). Internalisasi Sila Persatuan Indonesia dalam Kehidupan Beragama: Sebuah Refleksi Teologi Kristen. MAGNUM OPUS: Jurnal Teologi Dan Kepemimpinan Kristen, 3(2), 70–80. https://doi.org/10.52220/magnum.v3i2.145
Arifianto, Y. A., & Santo, J. C. (2020). Tinjauan Trilogi Kerukunan Umat Beragama Berdasarkan Perspektif Iman Kristen. Angelion: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.38189/jan.v1i1.38
Arifudin, I. (2007). Urgensi implementasi pendidikan multikultural di sekolah. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 12(2), 220–233.
Atmaja, I. M. D. (2020). Membangun toleransi melalui pendidikan multikultural. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(1), 113–121.
Ayatanoi, A. N. (2024). Pendidikan Teologi Multikultural: Belajar Dari Pendidikan Multikultural James A. Banks. DUNAMIS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 9(1), 456–477.
Azzahra, L., Ardiansyah, R., Kurniasih, L., Nafiza, B., Habibah, A., & Yusnaldi, E. (2024). TOLERANSI KEANEKARAGAMANBUDAYA DAN SUKU BANGSA. Jurnal Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Kramat Jati, 5(1), 98–103.
Dewi, Y. A., & Mardiana, M. (2023). Sikap Toleransi Melalui Pembelajaran Multikultural Pada Siswa Sekolah Dasar. PAKIS (Publikasi Berkala Pendidikan Ilmu Sosial), 3(1), 100. https://doi.org/10.20527/pakis.v3i1.7535
Ibrahim, R. (2015). Pendidikan multikultural: pengertian, prinsip, dan relevansinya dengan tujuan pendidikan Islam. Addin, 7(1).
Idrus, I. A., Astuty, H. S., Kurnia, H., Jon, E., Rukhmana, T., & Ikhlas, A. (2024). Strategi Pengembangan Pendidikan Multikultural di Indonesia. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(3), 4418–4424.
Jalwis, J., & Habibi, N. (2019). Konstruk Pendidikan Multikultural (Studi Urgensi Integrasi Nilai-nilai Multikultural dalam Kurikulum Pendidikan). Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(2), 233–247.
Kloudia, C., Jonivan, Y., Fadhila, L. N., & Asiyah, A. (2024). PENDIDIKAN ISLAM MULTIKULTURAL. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(1), 40–44.
Langi, E. A., Arifianto, Y. A., & Elisa, S. (2023). Peran Pendidikan Agama Kristen Terhadap Nilai Toleransi. REAL DIDACHE: Journal of Christian Education, 3(1), 63–73. https://doi.org/10.53547/rdj.v3i1.371
Loke, L. K., Marung, M. D., & Rato, E. P. (2023). TEORI DAN PENDEKATAN PENDIDIKAN MULTIKULTURAL. Jurnal Pendidikan Sang Surya, 9(2), 138–149.
Mustafa, M., & Pasaribu, H. (2024). Strategi Pendidikan Multikultural dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di SD Islam Terpadu Al-Abqari Kota Subulussalam Provinsi Aceh. FONDATIA, 8(1), 53–65.
Oktavia, N. I., & Torro, S. (2021). Pengaruh Pendidikan Multikultural Terhadap Tingkat Toleransi Beragama Mahasiswa Pendidikan Sosiologi Universitas Negeri Makasar. Pinisi Journal Of Sociology Education Review, 1(2), 41–47.
Pradissa, R. K. A., Mansur, R., & Muslim, M. (2020). PERANAN GURU DALAM PENERAPAN PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DI SMKN 01 AMPELGADING KAB. MALANG. Vicratina: Jurnal Ilmiah Keagamaan, 5(10), 127–133.
Purnama, S. (2021). Implementasi Pendidikan Multikultural melalui Mata Pelajaran PPKn untuk Mendukung Sikap Toleransi Siswa dalam Masyarakat Multikultur. Jurnal Basicedu, 5(6), 5753–5760.
Puspita, Y. (2018). Pentingnya Pendidikan Multikultural. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang.
Safitri, S. N., Zakiah, L., Wahyuningsih, S., Hayati, S. D., & Maulidina, C. A. (2024). Analisis Peran Pendidikan Multikultural Dalam Upaya Meningkatkan Sikap Toleransi Siswa Di Sekolah Inklusi. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(0), 1–23.
Setyaningsih, W. (2021). Implementasi Pendekatan Multikultural dalam Upaya Meningkatkan Kesadaran Kebhinekaan Menuju Masyarakat Madani. ENTITA: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 3(1), 65–74.
Simatupang, R. L., & Arifianto, Y. A. (2022). Pendidikan Multikultural Dalam Membangun Integrasi Nasional. Matheteuo: Religious Studies, 2(1), 1–10.
Sipuan, S., Warsah, I., Amin, A., & Adisel, A. (2022). Pendekatan Pendidikan Multikultural. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(2), 815–830.
Siregar, A. A. (2024). Peran Pendidikan Multikultural dalam Membangun Masyarakat yang Harmoni di Indonesia. Al-Khair Journal: Management Education, 4(1), 54–65.
Sudargini, Y., & Purwanto, A. (2020). Pendidikan pendekatan multikultural untuk membentuk karakter dan identitas nasional di era revolusi industri 4.0: a literature review. Journal of Industrial Engineering & Management Research, 1(3), 299–305.
Suharsono, S. (2024). Peran Guru Agama dalam Penanaman Nilai-Nilai Multikultural di Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(1), 437–447.
Syahrial, S., Kurniawan, A. R., Alirmansyah, A., & Alazi, A. (2019). Strategi Guru dalam Menumbuhkan Nilai Kebersamaan pada Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(2), 232–244.
Syamsuardi, E. M., Ridha, A., Yolanda, D., & Hudia, T. (2024). Peran Guru Dalam Membentuk Lingkungan Belajar Multikultural Yang Inklusif. Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(1), 63–77.
Zamroni, A. D. K., Zakiah, L., Amelia, C. R., Shaliha, H. A., & Jaya, I. (2024). Analisis Pengaruh Implementasi Pendidikan Multikultural Terhadap Sikap Toleransi Keberagaman Siswa Sekolah Dasar Inklusi. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1112–1119.