Literasi Teologi Digital
Menjawab Tantangan Disrupsi dalam Pendidikan Kristen Kontemporer
Keywords:
Digital Literacy, Theology, Christian Education, Disruption, Digital TransformationAbstract
The digital revolution has triggered disruption in various fields, including in the education system and religious practices. Contemporary Christian education is faced with the challenge of adapting to the rapid development of information technology without losing the essence of faith values. This research aims to explore the concept of digital theological literacy as a strategic approach in responding to the disruption challenge. Using a literature study method and a theological-contextual approach, this article analyses the urgency of developing digital competencies based on Christian values, both among educators and students. The results of the study show that digital theological literacy includes not only technical skills, but also critical abilities in understanding, filtering, and reflecting on digital information based on theological principles. This literacy plays an important role in forming a solid faith identity, encouraging learning transformation, and maintaining spiritual integrity in the midst of digital globalisation. Therefore, the integration of digital theological literacy in the Christian education curriculum is needed as a form of strategic and prophetic response to the era of disruption.
References
Aji, R. (2016). DIGITALISASI, ERA TANTANGAN MEDIA (Analisis Kritis Kesiapan Fakultas Dakwah Dan Komunikasi Menyongsong Era Digital). Islamic Communication Journal, 1(1). https://doi.org/10.21580/icj.2016.1.1.1245
Ariawan, S. (2023). Green digital sebagai perwujudan mandat budaya: Perspektif etika Kristen dalam upaya pelestarian lingkungan. KURIOS, 10(1), 275–287.
Bashori, K. (2018). Pendidikan Politik di Era Disrupsi. Sukma: Jurnal Pendidikan, 2(2), 287–310. https://doi.org/10.32533/02207.2018
Benyamin, P. I., Sinaga, U. P., & Gracia, F. Y. (2021). Penggunaan “Platform” Digital pada Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di Era Disrupsi. REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 6(1), 60–68.
Boiliu, E. R. (2022). Sumbangsih PAK Bagi Pertumbuhan Iman dan Moral Kaum Muda di Era Revolusi Industri 4 . 0 . 5(1), 58–74.
Children, E., In, A., & Century, T. H. E. (2021). CHALLENGES OF CHRISTIAN RELIGIOUS EDUCATION AND THE FORMATION OF. 1(1), 16–30.
Eliasaputra, M. P., Novalina, M., & Siahaan, R. J. (2020). Tantangan Pendidikan Agama Kristen Di Era Revolusi Industri 4.0 Dan Pasca Kebenaran. BONAFIDE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(1), 1–22. https://doi.org/10.46558/bonafide.v1i1.7
Enda, A. K. (2017). POLA ASUH OTORITER DALAM MENDIDIK ANAK DI KELUARGA DI GKS KAMBAJAWA: Jurnal Shanan, 1(1), 109–135. https://doi.org/10.33541/shanan.v1i1.1476
Fikri, A. (2019). Pengaruh Globalisasi dan Era Disrupsi terhadap Pendidikan dan Nilai-Nilai Keislaman. Sukma: Jurnal Pendidikan, 3(1), 117–136. https://doi.org/10.32533/03106.2019
Harefa, Z. V., Tafonao, T., Harefa, D., Sapalakkai, R. S., & Sophia, S. (2022). Peran Guru sebagai Fasilitator dan Katalisator Melalui Teori Konstruktivisme dalam Model Pembelajaran Kontekstual Pendidikan Agama Kristen. KHARISMATA J. Teol. Pantekosta, 4(2), 211–228.
Heluka, E., & Mbelanggedo, N. (2025). PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN DI ERA SOCIETY 5.0: MENGEMBANGKAN LITERASI DIGITAL BERBASIS NILAI-NILAI KRISTIANI BAGI PESERTA DIDIK. Imitatio Christo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 76–92.
Mesirawati Waruwu, Arifianto, Y. A., & Suseno, A. (2018). Peran Pendidikan Etika Kristen dalam Media Sosial di Era Disrupsi. JUPAK: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 3(1), 161–186.
Mudak, S. (2014). INTEGRASI TEOLOGI DAN PSIKOLOGI DALAM PELAYANAN PASTORAL KONSELING KRISTEN. Missio Ecclesiae, 3(2), 128–144. https://doi.org/10.52157/me.v3i2.40
Nurhasanah, L., Siburian, B. P., & Fitriana, J. A. (2021). PENGARUH GLOBALISASI TERHADAP MINAT GENERASI MUDA DALAM MELESTARIKAN KESENIAN TRADISIONAL INDONESIA. JURNAL GLOBAL CITIZEN, 2. https://doi.org/https://doi.org/10.33061/jgz.v10i2.5616
Praharani, W. (2023). Tantangan Pendidikan dan Pengajaran Kristen Masa Kini Di Ranah Formal. 1(4), 60–68.
Prodjowijono, S. (2008). Manajemen Gereja. BPK Gunung Mulia.
Sitanggang, M. H., & Foeh, I. (2021). Implementasi Pendidikan Iman Anak Menurut Ulangan 6:1-9 di GPdI Alfa Omega Bangsalsari. Pengarah: Jurnal Teologi Kristen, 3(2), 99–110. https://doi.org/10.36270/pengarah.v3i2.72
Supriadi, M. N., & Alpasa, Y. D. (2022). STUDI INTEGRATIF TEOLOGI DAN MEDIA SOSIAL. Phronesis: Jurnal Teologi Dan Misi, 5(1), 41–55. https://doi.org/10.47457/phr.v5i1.240
Tetelepta, H. B., & Gultom, J. M. P. (2022). Kontekstual Sinergisitas Gereja Dan Influencer Rohani Dalam Pembangunan Spiritual Generasi “Z.” Jurnal Ilmiah Religiosity Entity Humanity (JIREH), 4(2), 308–328.
Widyawati, E. R., & Sukadari, S. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi sebagai Alat Pembelajaran Kekinian bagi Guru Profesional IPS dalam Penerapan Pendidikan Karakter Menyongsong Era Society 5.0. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 10, 215–225.
Yeni dwi Kurino, tatang Herman, Turmudi Turmudi, A. alman. (2023). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar. Elementari Edukasia, 6(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31949/jee.v6i1.4742
Yonatan Alex, A. (2020). Iman Kristen dan Perundungan di era disrupsi. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(2), 149–163.
Yonatan Alex Arifianto. (2021). Peran Guru Pendidikan Agama Kristen DalamPendidikan Etis-Teologis Mengatasi DekadensiMoral Di Tengah Era Disrupsi. Jurnal Pendidikan Agama Kristen REGULA FIDEI, 6(2), 362–387.
Yuliani, S. (2022). Adaptif di Era Disruptif: Strategi Sekolah Tinggi Teologi Menghadapi Tantangan di Era Disrupsi. Jurnal Luxnos, 8(2), 205–218.
Zaluchu, S. E. (2021). Metode Penelitian di dalam Manuskrip Jurnal Ilmiah Keagamaan. Jurnal Teologi Berita Hidup, 3(2), 249–266. https://doi.org/10.38189/jtbh.v3i2.93