Navigasi Digital dan Spiritualitas Remaja
Peran Pendidikan Kristen di Tengah Arus Teknologi
Keywords:
Digital Technology, Youth Spirituality, Christian Education, Faith CommunityAbstract
The development of digital technology has a wide impact in various fields, including education and the formation of Christian teenagers' spirituality. Teenagers in the digital era face challenges in balancing the utilisation of technology with spiritual values. Christian education plays an important role in guiding teenagers to become wise users of technology while building spiritual maturity. The purpose of this study is to analyse the impact of digital technology on teenagers' spirituality and the role of Christian education in overcoming challenges and taking advantage of opportunities, using a qualitative method of literature study. The results showed that digital technology can support adolescents' faith development through access to spiritual resources and digital communities, but also presents challenges such as spiritual distraction and reduced face-to-face interactions. Christian education needs to integrate technology in a balanced way to preserve faith values, with an integrative approach that proposes a digital technology-based education model that not only focuses on knowledge transfer, but also on holistically developing adolescents' spiritual maturity. This model offers a new outlook in balancing the use of technology with engagement in the faith community.
References
Agata, B., Barus, M., & Arifianto, Y. A. (2022). Pendidikan Kristiani Membangun Nilai Spiritualitas Remaja Kristen. SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 3(2), 115–128. https://doi.org/10.52220/sikip.v3i2.150
Apriyanti, R. S., Rantung, D. A., & Naibaho, L. (2023). Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen (PAK) sebagai Peluang dan Tantangan di Era Digital Apriyanti. 06(01), 7607–7613.
Arifianto, Y. A., Sumual, E. N., & Rahayu, Y. F. (2024). Meningkatkan Efektivitas Kepemimpinan Kristen di Dunia Digital: Upaya Pemimpin Gereja dalam Membentuk Etika Digital bagi Jemaat. MAGNUM OPUS: Jurnal Teologi Dan Kepemimpinan Kristen, 6(1), 77–88.
Bainar. (2024). Peluang dan Tantangan Digitalisasi Bagi Pendidikan Agama Islam. Baitul Hikmah: Jurnal Ilmiah Keislaman, 2(2), 74–80.
Boiliu, F. M. (2020). Pendidikan Agama Kristen Yang Antipatif Dan Hoaks Di Era Digital: Tinjauan Literatur Review. Gema Wiralodra, 11(1), 154–169. https://doi.org/10.31943/gemawiralodra.v11i1.114
Gulo, K. K. (2024). Dampak Pendidikan Kristen dalam Pembentukan Identitas Keagamaan Anak di Era Digital : Tantangan dan Peluang. 1(4).
Gulo, R., Zamasi, S., & Nedo, H. (2023). Strategi Pemuda Gereja dalam Mempertahankan Kecintaan pada Iman Kristen di Era Digital. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 2(2), 161–166. https://doi.org/10.56854/pak.v2i2.215
Hamonangan Silaban, B. B., Manalu, G., & Aritonang, D. (2023). Dampak Penggunaan Internet Bagi Pertumbuhan Iman Remaja Kristen Dan Peran Antisipatif Gereja. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 2(2), 156–160. https://doi.org/10.56854/pak.v2i2.275
Jimmy, A. (2024). Peran katekese Digital Sebagai Media Pengembangan Iman Kaum Muda Kristiani Masa Kini. In Theos : Jurnal Pendidikan Dan Theologi, 4(5), 175–181. https://doi.org/10.56393/intheos.v4i5.2129
Jitek, A. (2015). Petunjuk Penulisan. Jurnal Ilmiah Teknosains, 1(1/November), 3–5. https://doi.org/10.26877/jitek.v1i1/november.840
Jonatan, & Waruwu, A. T. M. (2020). PERAN TEKNOLOGI DIGITAL DALAM PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN KRISTEN DI ERA DIGITAL. 2, 113–123.
Nababan, S., Sianturi, E., Rantung, D. A., Naibaho, L., & Boiliu, E. R. (2024). Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Mengatasi Dampak Penggunaan Teknologi bagi Remaja di era Digital. Harati: Jurnal Pendidikan Kristen, 3(2), 205–217. https://doi.org/10.54170/harati.v3i2.351
Paelongan, J. (2024). Integrasi Nilai Kristiani dan Literasi Digital Dalam Pendidikan Agama Kristen. 2(3), 454–474.
Palangde, S. (2024). Cendikia Cendikia. 2(3), 454–474.
Purba, P., & Bermuli, J. E. (2022). Konsep Merdeka Belajar Dalam Kurikulum Pendidikan Kristen Untuk Mendukung Proses Pembelajaran Digital. BONAFIDE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 3(1), 79–99. https://doi.org/10.46558/bonafide.v3i1.83
Rantung, D. A., & Boiliu, F. M. (2020). Teknologi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Yang Antisipatif Di Era Revolusi Indusri 4.0. Jurnal Shanan, 4(1), 93–107. https://doi.org/10.33541/shanan.v4i1.1770
Sugiono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif R dan D. ALFABETA.
Triposa, R., Arifianto, Y. A., & Hendrilia, Y. (2021). Peran Guru PAK sebagai Teladan dalam Meningkatkan Kerohanian dan Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 2(1), 109–126. https://doi.org/10.52489/jupak.v2i1.24
Waruwu, Y. (2024). Membangun Komunitas Iman Virtual : Tantangan Dan. 3(November).