Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Mengembangkan Moralitas Remaja di Era Teknologi dan Digitalisasi

Authors

  • Ruhut Parningotan Tambunan Sekolah Tinggi Teologi Sangkakala, Salatiga
  • Yonatan Alex Arifianto Sekolah Tinggi Teologi Sangkakala, Salatiga

Keywords:

Christian Education, Christian Values, Moral, Teenagers, Digital Age

Abstract

This research investigates the importance of Christian Religious Education in the ethical development of adolescents in a digital age characterized by many challenges and opportunities. The context of this issue relates to the rapid influence of technological advancements on adolescents' learning and interaction modalities. This research aims to examine the way Christian religious education instills moral principles such as honesty, compassion, and integrity to adolescents amidst the temptations presented by the digital landscape. The methodology used was qualitative, incorporating analysis of data collected from observations, interviews, and literature reviews. Findings show that Christian religious education has proven to be effective in conveying moral values through the incorporation of digital curriculum, thus fostering responsible and integrative individuals among adolescents. Nevertheless, significant challenges arise in adapting Christian religious education to align with the needs of adolescents in the digital age to ensure its continued relevance. In conclusion, Christian education is critical in cultivating adaptive

References

Adam, A., Hamid, I., Abdullah, P. W., & Diva, F. (2022). Pengaruh Gadget Terhadap Ahklak Dan Moral Siswa Di Sekolah Dasar Negeri 47 Kota Ternate. Juanga : Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 8(1), 29–47.

Agustin, D., Tafonao, T., Simanjuntak, M. U., Visnhu, A. H., Sinukaban, E., Zalogo, W., Situmeang, T. M., & Gulo, Y. (2023). Pembinaan Nilai-Nilai Karakter Dan Etika Melalui Pendidikan Agama Kristen Untuk Membina Akhlak Siswa Smp Negeri 28 Batam. Jurnal Abdimas Ilmiah Citra Bakti, 4(1), 31–42. https://doi.org/10.38048/jailcb.v4i1.1461

Aji Silmi, T., & Hamid, A. (2023). Urgensi Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi. Inspiratif Pendidikan, 12(1), 69–77. https://doi.org/10.24252/ip.v12i1.37347

Arifianto, Y. A. (2020). Pentingnya Pendidikan Kristen dalam Membangun Kerohanian Keluarga di Masa Pandemi Covid-19. REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 5(2), 94–106.

Arifianto, Y. A. (2023). Mereduksi Banalitas Moral dan Karakter Pemimpin Kristen: Studi Kepemimpinan Ahab dalam 1 Raja-raja 21. DIDASKO: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 3(2), 96–106. https://doi.org/10.52879/didasko.v3i2.94

Arifuddin, Yosi, N., & Marlina. (2024). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Siswa di Era Digital. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(1), 70–78.

Awaliah, F. P., Dewi, D. A., & Pd, M. (2021). Pembelajaran Pendidikan Kewargangeraan sebagai Upaya Meningkatkan Moralitas Anak. Edukasi Tematik: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 25.

Berasa, T., Marpaung, T. D. U., Sinaga, E. W. K., & Lumbantoruan, T. (2024). Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Membentuk Karakter Dewasa Awal. Jurnal Trust Pentakosta, 1(1), 9–19.

Danandjaja, J. (2014). Metode Penelitian Kepustakaan. In Antropologi Indonesia (Vol. 0, Issue 52). Yayasan Pustaka Obor Indonesia. https://doi.org/10.7454/ai.v0i52.3318

Gea, L. D., & Kana, K. (2023). Manfaat dan Tantangan Moral Penggunaan Internet dalam Budaya Digital di Dunia Pendidikan, serta Tanggapan Etis Kristen. Makarios: Jurnal Teologi Kontekstual. https://doi.org/10.52157/mak.v2i1.234

James , Sinurat, Musnar Indra Daulay, Anggi Khairina Hanum Hasibuan, E. S., Yeni Rahmawati, Fitri Meliani, Bayu Retno Widiastuti, R. S. W., Adolfina Putnarubun, Denok Dwi Anggraini, D. M. P., & Agung, Nugroho, Catur Saputro, Vivi Sufiati, Sri Ayu Laali, O. A. (2022). Pengembangan Moral Dan Keagamaan Anak Usia Dini. 1–291.

Koehuan, N. A., & Priyatna, N. (2024). Tantangan Pendidikan Kristen Dalam Membantu Para Remaja Kristen Menghadapi Krisis Identitas Di Era Digital. Jurnal Silih Asah, 1(2), 208–222.

Lase, S., Darma, F. E., & Tapilaha, S. R. (2024). Kontribusi Guru Pak Dalam Membentuk Karakter Remaja Usia 11-14 Tahun Diera Digital. Coram Mundo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 6(1), 142–152.

Legi, H., & Wamo, A. (2023). Stkip Kristen Wamena Merdeka Mengajar Di Era Digital. PEDAGOG, 1(1), 16–20.

Leobisa, J., Baun, S., Lopis, Y. S., & Saingo, Y. A. (2023). Tantangan Penggunaan Media Sosial Di Era Disrupsi Dan Peran Pendidikan Etika Kristen. Aletheia Christian Educators Journal, 4(1), 38–48. https://doi.org/10.9744/aletheia.4.1.38-48

Polla, B. I. (n.d.). Penguatan Pendidikan Agama Kristen Untuk Kehati-Hatian Di Media Sosial Di SMA N 2 Manado.

Prasetyaningrum, G., Finda Nurmayanti, & Fallya Azahra. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Etika Sistem Informasi: Moral, Isu Sosial Dan Etika Masyarakat (Literature Review Sim). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 520–529. https://doi.org/10.38035/jmpis.v3i2.1115

Rendi Rendi, Gresia Monika Sinaga, & Sandra Rosiana Tapilaha. (2024). Peran Pendidikan Agama Kristen Dalam Pembentukan Karakter Dan Etika Berbasis Nilai-Nilai Kristen. Jurnal Budi Pekerti Agama Kristen Dan Katolik, 2(1), 134–144. https://doi.org/10.61132/jbpakk.v2i1.204

Umrati, & Wijaya, H. (n.d.). Analisis Data Kualitatif Teori Konsep dalam Penelitian Pendidikan. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Walean, R. R., Messakh, J. J., Siagian, L. E., Harefa, F., & Harefa, K. (2024). Peran Pendidikan Agama Kristen Bagi Remaja dalam Menghadapi Tantangan Zaman di Era Digital. Regula Fidei: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 9(1), 68–80.

Waruwu, M., Arifianto, Y. A., & Suseno, A. (2020). Peran Pendidikan Etika Kristen dalam Media Sosial di Era Disrupsi. JUPAK: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 38–46.

Wiwin, W., & Denny Firmanto, A. (2021). Konstruksi Model Spiritualitas Pastoral bagi Katekis di Era Digital. Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Katolik, 1(2), 125–137. https://doi.org/10.52110/jppak.v1i2.31

Wulandari, C. F. (2023). Peran Pendidik Kristen Mengatasi Kemerosotan Moral di Era Digital. Journal on Education, 5(2), 4790–4801.

Zamasi, S., Paparang, S. R., & Sirait, R. A. (2024). Mempertahankan Integritas Moral: Etika Kristen dalam Pendidikan Agama di Era Digital. Jurnal Luxnos, 10(1), 141–157.

Downloads

Published

2025-04-17

How to Cite

Tambunan, R. P., & Arifianto, Y. A. (2025). Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Mengembangkan Moralitas Remaja di Era Teknologi dan Digitalisasi. GRAFTA: Journal of Christian Religion Education and Biblical Studies, 4(1), 35–42. Retrieved from https://www.grafta.stbi.ac.id/index.php/GRAFTA/article/view/78